rustige weken - Reisverslag uit Accra, Ghana van André & Anouk Beld & Storteler - WaarBenJij.nu rustige weken - Reisverslag uit Accra, Ghana van André & Anouk Beld & Storteler - WaarBenJij.nu

rustige weken

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André & Anouk

09 April 2012 | Ghana, Accra

En dan na enige tijd toch weer eens een nieuw verslagje.

Voornamelijke reden dat dit even geduurd heeft, is het feit dat er momenteel niet heel veel bijzonders gebeurt behalve het lopende onderzoek. Inmiddels heb ik verschillende boeren en projecten bezocht, en wordt de info zo een beetje bij elkaar gesprokkeld.

Nu is dus ook het punt aangekomen dat we vooral de info bij elkaar brengen en proberen er een solide geheel van te maken. Dat houdt in de laatste mensen langsgaan en interviewen, en alle gegevens bij elkaar leggen voor een grote literatuur studie waarin we ook data van andere landen verwerken. Ok, lekker droog saai stukje tekst dit, maar het komt erop neer dat ik de komende weken vooral achter de laptop zit om artikelen uit te pluizen, met hier en daar nog een laatste dagtripje om wat extra video-materiaal te verzamelen.

Met de periode die we hier zijn geweest, komen we vooral tot de conclusie dat de trade-off tussen schaduwbomen en productiviteit eigenlijk veel minder sterk is dan hier wordt aangenomen, wat een behoorlijke kans biedt voor meer complexere bos-plantage systemen dan de huidige systemen die er nu zijn.

Daarmee heb ik nu ook iets meer rust gekregen en heb ik me een beetje kunnen settelen in een onderzoekscentrum vlakbij Kumasi, de tweede stad van Ghana. Dit onderzoekscentrum ligt tegen een klein dorpje aan, met een soort grote campus met onder mee het guesthouse waar ik nu in zit. Dit guesthouse is een groot huis met 5 kamers, waar naast mijzelf ook twee andere Nederlandse biologie-studenten zitten. Geheel toevallig is één van beide ook van mijn master in Utrecht, en had ik haar al eens eerder gesproken. We wisten alleen niet van elkaar dat we hier zouden zitten, dus dat was wel een verassing.

Dan nog maar even over het paasweekend. Eigenlijk dit weekend een beetje doorgewerkt maar wel uitgebreid gekookt hier met de Hollanders. En zondag een uitstapje gemaakt met de andere Utrechter naar een soort van paasfestival waar ook geparasailed werd. Mooi om te zien hoe er steeds een duo onder luid applaus opsteeg vanaf een steile rots, toch wel iets wat je hier niet dagelijks ziet. Diezelfde dag ook in de omgeving een beetje rondgekeken, en een mini-watervalletje bezocht. ‘S avonds bleken er alleen nauwelijks bussen meer te rijden, dus wel een poosje gezocht voordat we eindelijk terugkonden.

Nou ik laat wel weer van me horen als er iets spannends gebeurt, maar de vooruitzichten duiden op kalm weer. Kijk dus al wel uit naar Oeganda/Congo, en natuurlijk koninginnedag in Oeganda haha!
Ciao ciao

  • 12 April 2012 - 19:19

    Dick En Tilly:

    Wij hebben het met belangstelling gelezen! Dus blijf schrijven!

  • 15 April 2012 - 20:29

    Dick Verbeek:

    hoi Andre,
    Leuke foto's,
    ze roepen bij mij wel twee vragen op:
    - Van welk materiaal vlechten ze die droogmatten?
    - Waarom is een bananenvogel niet krom?
    ik hoor het graag.
    Tot ziens, het ga je goed!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

André & Anouk

André, man 1.80, blauwe ogen, bruine krullen zkt. vis (nijlbaars) +- 2 m. Voor gezellig dagje op het water. Anouk, vrouw 1.68, grijze ogen, lang bruin haar zkt. Ovidiaanse verzen voor gezellig middagje aan het water.

Actief sinds 27 Aug. 2009
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 24935

Voorgaande reizen:

11 Februari 2012 - 24 Mei 2012

Ghana Cocoa

28 Augustus 2009 - 14 December 2009

André en Anouk in Mwanza

Landen bezocht: